Het Nieuwe Werken?

Columns

Misschien kent u het al: Het Nieuwe Werken? En misschien doet u het ook al? Tot voor kort dacht ik bij deze term (voor de kenners: HNW) vooral aan ICT-bedrijven die de slogan gebruiken om hun hightech communicatiemiddelen aan de man te brengen. Want je hebt voor ‘plaats- en tijdonafhankelijk werken’ natuurlijk wel een nieuwe laptop met snelle internetverbinding nodig….

Maar onlangs zat er bij de Volkskrant een special over Het Nieuwe Werken. Een zeer lezenswaardige special, waardoor ik nu alweer wat meer weet over hoe ik de komende tijd (of nu al?) moet werken. Ik werk dan minder op kantoor en meer thuis, heb op kantoor geen eigen werkplek meer, sta niet meer in de file, doe aan telewerken en teleconferencing vanuit huis, heb ook wel wat moeite om contact te houden met collega’s en ben alleen op kantoor als daar echt een goede reden voor is. Hé, dat komt me bekend voor… What’s new?

Voor ons als adviseurs is deze manier van werken eigenlijk gewoon een voorwaarde om effectief én efficiënt, te kunnen werken. Maar waarom zou een andere organisatie deze manier van werken in de praktijk brengen? Wat is de aanleiding en wat is het doel dat men wil bereiken? Is de aanleiding een wens tot kostenbesparing op huisvesting? ICT-mogelijkheden? Een adviesbureau met een mooi verhaal? Me too effect? Een manier om jonge professionals een moderne omgeving te bieden? Klanten die er om vragen? Eerlijk gezegd heb ik daar nog niet direct een beeld bij. En ook niet welk doel men hiermee wil bereiken.

Naast de nodige bedrijfsprofielen en reclames over ICT-oplossingen, huisvesting en adviesbureaus, die uiteraard u hierbij kunnen helpen, stond er in de Volkskrant gelukkig ook een achtergrondverhaal over Het Nieuwe Werken. Want blijkbaar is er nog meer nodig? Inderdaad, een andere manier van (samen)werken en een andere cultuur in een organisatie. Bij medewerkers én bij leidinggevenden. Meer vanuit vertrouwen en minder vanuit ‘control’ en beheersing. Want je kunt natuurlijk niet altijd controleren of je medewerkers wel echt aan het werk zijn als je niet even bij hun bureau langs kunt lopen. In het laatste nummer van Slow Management staat hierover een prachtige uitspraak van een van de bestuurders van Interpolis op de vraag of hij zeker weet of zijn thuiswerkende medewerkers wel echt aan het werk zijn. Hij gaat helemaal niet in op die vraag, die hij als irrelevant beschouwt. Als je die vraag stelt ben je zeker nog niet toe aan de manier van werken binnen Interpolis!

En, bent u al toe aan Het Nieuwe Werken? Ik zal de komende tijd bij onze klanten eens kijken in hoeverre zij al Het Nieuwe Werken omarmd hebben. Ben zeer benieuwd!

Frank Burkels is organisatieadviseur bij Het Zuiderlicht Managementadviseurs.

Meer informatie over Het Nieuwe Werken op InnovatiefOrganiseren.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem E.A.J. Scheepers
Pro-lid
Inderdaad is er voor HNW meer nodig Frank. Wat te denken van afspraken rondom doelstellingen, doelstellingen die de medewerker gaat realiseren? Is er commitment bij de medewerker aan zijn/haar doelstellingen dan maakt de plaats waar zij/hij dat uitvoert (nb; afhankelijk van de functie, wat te denken van verzorgenden en verplegenden, logistiek medewerkers en vele anderen) feitelijk niets uit.
Overigens, v.w.b. Interpolis: prima zoals het nu wordt gepositioneerd maar 20 jaar terug was de oorspronkelijke basisgedachte voor een nieuwe inrichting van de werkplek in Tilburg toch echt 'kostenbesparing'; ook niets mis mee trouwens.

Meer over Slimmer werken