Overtuigen doe je zo!

Actueel

Gelijk hebben is vaak het probleem niet. Gelijk krijgen, dát is de kunst. Sommige mensen hebben het van nature: ze hebben zo'n uitstraling dat anderen eigenlijk meteen van hen aannemen wat ze zeggen. Ze krijgen veel gedaan bij anderen omdat ze weten te overtuigen. Overtuigen is een manier van beïnvloeden. Je zorgt ervoor dat de ander iets van je overneemt: een mening, een idee of voorstel.

Het grootste probleem bij overtuigen is dat mensen zelf niet goed kunnen vertellen wat ze willen en waarom. Formuleer eerst voor jezelf je mening, stel jezelf kritische vragen en ga de diepte in.

  • Waarom wil ik dit zo?
  • Hoe belangrijk is het voor me?
  • Waarom vind ik dit?
  • Wat voel ik erbij? Als je laat zien dat je bewogen bent door je eigen idee, kun je anderen ook in beweging krijgen.
  • Wat zijn de argumenten voor en tegen mijn mening?
  • Wat zijn de voordelen van mijn mening?
  • Wat zijn de nadelen?
  • Maak ik aannames om mijn mening te onderbouwen? Een aanname is iets waar je van uit gaat, maar waar nog over te twisten valt. Voorbeeld: je gaat er in je mening over je marketingbeleid van uit dat de verkopen toe zullen nemen zonder dat je dat kunt bewijzen.
  • Kan ik mijn aannames onderbouwen? Waarom verwacht ik dan dat de verkopen gaan stijgen?
  • Heb ik voorbeelden die mijn mening ondersteunen?
  • Zijn er andere conclusies mogelijk met mijn argumenten?

Alleen als je zelf overtuigd bent van je boodschap, kun je ook overtuigend zijn. Let wel gebruik je kennis niet om anderen mee om de oren te slaan. Al gauw komt  een veelheid aan gegevens en argumenten bij anderen drammerig en intimiderend over. Om gehoor te krijgen zijn naast kennis van zaken nog een paar andere zaken belangrijk.

Versterk uw eigen overtuigingskracht

  • Sympathie

Mensen gaan sneller met iemand in zee die hun sympathie opwekt dan met iemand die dit niet doet. Niet erg verbazingwekkend. Maar hoe wek je sympathie en vertrouwen.

1. Ontspannen gedrag
2. De interactie zoeken, nieuwsgierig in wat anderen bedzighoudt
3. Openheid over eigen beweegredenen en ervaringen
4. Discipline mbt tijdstippen, afspraken e.d.; vermijd slordig gedoe en een slonzig voorkomen.

  • Autoriteit

Zorg dat u een autoriteit op uw gebied wordt. Kennis van zaken helpt, blijken van succes en recommendaties van anderen helpen nog meer.

  • Focus op uw kernboodschap.

Houd het kort en bondig als u uw visie voor een groter gehoor presenteert! Tien minuten is al veel. Herhaal de kern nog een keer aan het slot. De toelichting mag men best vergeten, als men uw kernboodschap maar onthoudt. De winst van deze werkwijze is groot. Zoek het niet in de  de veelheid van goede argumeneten.  Zoek het veel meer in de interactie na het verhaal.

De communicatie is de reactie! (Welke reactie wenst u te ontvangen)

http://www.youtube.com/watch?v=BDxvRfCNmQY

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: CarriereTijgerDe zaak

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Beste naamloos,

Vaak zijn acroniemen duidelijk gezocht en boet de inhoud aan slagkracht in omdat het gekozen woord dwingend is.
Maar deze, met vermelding van de bron, vond ik wel treffend in dit verband: CHARISMATIC

C – Challenges his / her boundaries
H – Honors his / her word
A – Alows others to be empowered
R – Result driven
I – Influences
S – Sets the direction
M – Makes other believe in him / her
A – Ability with accountability
T – Trustworthy
I – Inspires those around him / her
C – Communicates convincingly

Geleend van Johnny Michael (Malaysia) op 12 Manage, the executive fast track
http://www.12manage.com/methods_weber_charismatic_leadership.html#userforum

Leuk? Goed? Bruikbaar?

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant

Meer over Presentatie